<< Terug

Niet meer langer dan je lief is op LinkedIn

Wil jij weten wat je kunt doen om minder meldingen en advertenties te ontvangen? En wat een medium zoals LinkedIn precies inzet om zo veel mogelijk van jouw aandacht te krijgen en behouden? Daar neem ik jou in mee.

Allereerst benadruk ik graag dat LinkedIn voor mij, Iris Visser, het ideale medium is om in contact te komen met collega-ondernemers en kenniswerkers die oren hebben naar mijn onderwerp: digitaal bewustzijn. Vrijwel al mijn concollega’s en opdrachtgevers heb ik leren kennen via via en het contact startte bijna altijd op LinkedIn. Daarbij lees ik met interesse berichten van anderen en deel ik graag blogs waarvoor LinkedIn het (gratis) gewenste podium biedt. Soms zelfs een heel groot podium doordat een blog wordt uitgelicht door een redactiemedewerker.

In deze blog neem ik LinkedIn als voorbeeld, omdat ik dit medium het beste ken en jij als lezer kent het natuurlijk ook. Alle sociale media hebben dezelfde soort verleidelijke lokkertjes én de mogelijkheid om de instellingen aan te passen naar wens. De inhoud van deze blog kun je dus zo vertalen naar bijvoorbeeld Facebook, Instagram en YouTube.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Lokkertjes zijn externe triggers, bijvoorbeeld een melding van een bericht, nieuwtje of gewijzigde situatie. Dit kan in de vorm van een pop-up, een geluid/trillen of een simpel rood bolletje. Zelfs dat stille rode bolletje is ontzettend efficiënt, want die zorgt dat je daar al snel op klikt. Je krijgt een melding bij het minste of geringste, zodat je terugkeert naar het medium. En alle meldingen staat standaard aan. Door veel herhaling van het (door het medium gewenste) gedrag ontstaan ook interne triggers. Dit zijn gedachten die jou bewegen om terug te keren naar het medium. Je vraagt je bijvoorbeeld af of je al een reactie of like hebt óf je wilt weten wat je zoal mist aan informatie. Of je verveelt je en opent het medium als welkome afleiding die een einde maakt aan het gevoel van verveling. Een gevoel dat we van nature al snel hebben en wat ons vooruit beweegt. En een gevoel dat ons een gemakkelijk doelwit maakt voor het beïnvloeden van koopgedrag en het stimuleren van tijdverdrijvende activiteiten (zoals scrollen).

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Waarom willen sociale media bedrijven dat wij zo veel mogelijk tijd doorbrengen op het betreffende medium? Het verhoogt de prijs die een adverteerder bereid is te betalen en daarmee ook marktwaarde van het medium. Om ons zo vaak en lang mogelijk te boeien (en ondertussen advertenties voor te schotelen) spelen sociale media in op een aantal menselijk kenmerken, zoals nieuwsgierigheid, statusgevoeligheid, spaarzaamheid en behoefte aan verbondenheid.

Nieuwsgierigheid

No alt text provided for this image

Het begint allemaal met de inhoud. LinkedIn biedt een verzameling van nieuws en nieuwtjes. En dit prikkelt zoals nieuws dat altijd doet onze nieuwgierigheid (of letterlijk: nieuwshebberigheid). Het is de oneindigheid van de nieuwsfeed die onze nieuwsgierigheid zo lang mogelijk weet te prikkelen. Je kunt scrollen en scrollen tot je niet meer kunt. En op het moment dat je stopt verschijnt de knop ‘new posts’ boven in je scherm.

Om jou naar LinkedIn te brengen word je naar binnen gehengeld met meldingen:

No alt text provided for this image
  • Some one viewed your profile
  • You appeared in 80 searches this week
  • Jobs recommended for you
  • ……… attended the webinar social media marketing
  • ……… send you a message/connection invite
  • ……… gained 4 new followers this week.

Statusgevoeligheid

Status is belangrijk voor ons, want dat bepaalt ons succes in het leven. En dit succes kun je terugbrengen naar de drang om te overleven en ons voort te planten. Als kuddedieren is de groep (en positie binnen de groep) van oudsher van belang voor overleving, vanwege de bescherming en veiligheid die een groep biedt. Je status is je positie in de groep en hoe meer status des te beter de bescherming en veiligheid. En het verbetert ook je kans op voortplanting, omdat je aantrekkelijker en interessanter bent als partner wanneer je veel aanzien hebt.

Aanzien begint met zichtbaarheid en sociale media speelt in op onze behoefte om gezien te worden. Door bijvoorbeeld zichtbaarheid te faciliteren evenals het geven en krijgen van waardering. Iets delen leidt tot zichtbaarheid, maar ook liken en reageren op anderen maakt ons zichtbaar.

Positieve reacties en waardering krijgen (met likes of views) verhoogt onze status en geeft een positief gevoel. Er worden letterlijk gelukshormonen aangemaakt in onze hersenen bij het delen, reageren en reacties ontvangen. En ook bij het zien van het aantal volgers, het aantal connecties of het aantal weergaven van jouw bericht. Daar bovenop waardeert LinkedIn jouw activiteit nog eens door je tot All Star te benoemen wanneer je redelijk actief bent. Score!

No alt text provided for this image

Spaarzaamheid

Oogsten en bewaren doen we ook van oudsher, want ’s winters hebben we minder te oogsten dus teren we op de overvloed van de meer vruchtbare seizoenen. Ditzelfde kun je doen met sociale overvloed, bijvoorbeeld door zo veel mogelijk likes en connecties te verzamelen. Of zo veel mogelijk nieuws op te sparen voor momenten van verveling. Hoge aantallen likes en connecties zorgen behalve voor status ook voor een netwerk om op terug te vallen in de toekomst. Stel dat je zonder werk komt te zitten of een dipje hebt, dat is het fijn om een groot netwerk te hebben waar je om hulp kunt vragen.

Je netwerk kun je vergroten met veel zichtbaarheid en activiteit zodat je ook gezien door mensen buiten jouw directe netwerk. Omdat reacties en discussies (een verzameling van verzonden meningen) veel gelezen worden is het algoritme zo ingericht dat de berichten met veel reacties bij scrollers op de tijdlijn komen. Dit maakt dat berichten weleens zo worden opgesteld dat ze reacties uitlokken, bijvoorbeeld door te provoceren of te eindigen met een vraag. De werking van het algoritme wordt breed gecommuniceerd en wordt door de gebruikers (waaronder ik) ook zo benut.

Verbondenheid

Sociale media kan ontzettend oppervlakkig en statusgericht zijn, maar het biedt ook een startpunt voor diepgang en waardevolle connecties. Zoals ik al schreef heb ik vrijwel alle concollega’s en opdrachtgevers ontmoet op LinkedIn en hier zijn mooie samenwerkingen en opdrachten uit voort gekomen. Het zaadje planten voor verbondenheid kan goed op LinkedIn. Dit wordt ook wel ‘linken’ genoemd. Tegenover ‘linken’ staat ‘ranken’. Daarbij gaat het niet om de verbinding maar op het positioneren van jezelf of anderen, zoals de alinea over statusgerichtheid beschreef.

Hoewel we alleen in een echt gesprek de diepgang vinden voeren we online ook veel gesprekken. In 1-op-1 berichten kan dit zeker leiden tot enige diepgang en verbondenheid. Denk bijvoorbeeld aan hoe e-mails (vroeger meer dan nu) kunnen lijken op brieven, met uiteenzettingen en (gevoels)reflecties. In geschreven woord kun je zeker de diepgang opzoeken en vinden, maar dit kan niet tippen aan een echt gesprek waarbij je aandachtig luistert en reageert op wat de ander zegt en doet.

En continu verbinden online heeft effect op de mate van verbondenheid in het echte leven. We brengen steeds meer (versnipperde) tijd online door en hebben hierdoor minder tijd en aandacht voor het levensechte contact. Tijdens een goed gesprek of een vergadering word je bijvoorbeeld weleens afgeleid door het piepen of trillen van je toestel. Dit beïnvloedt je luistervaardigheid en dus de kwaliteit van je gesprek en je relatie. Reden genoeg dus om onszelf scherp te houden en te bewegen naar een digitaal bewuster leven.

Instellingen aanpassen

Voor meer echt contact, meer diepgang en ook meer concentratie in je werk kun je je instellingen aanpassen.

In de blog afleiding afbakenen lees je hoe je dit op je toestel kunt doen met het aanpassen van de meldingen van je toestel en je applicaties. Wil je sommige meldingen van een app wel ontvangen? Dan moet je duiken in de (vele) instellingen van het medium. Wanneer je voor LinkedIn bijvoorbeeld alles wilt uitzetten behalve privéberichten en directe vermeldingen of tags, dan ga je naar:

Me > Account: settings & privacy > Communication

Ik > Account: instellingen & privacy > Communicatie

Het kost zo’n 10 minuten om alles uit te zetten met uitzondering van die paar dingen die je niet wilt missen. Weet je niet zeker of je iets uit wilt zetten? Vink het af en ervaar of het een gemis is (meestal niet). En heb je een baan waar je wel goed zit? Vink dan vooral ook de vacaturefunctie af want die voedt alleen jouw nieuwsgierigheid. Met de bovenste knop vink je alles in 1 keer af. Alles afvinken en 1 onderdeel aanvinken is helaas onmogelijk. Daarom kost het wat tijd, maar de tijd die je vervolgens bespaart is vele malen groter.

No alt text provided for this image

En als je toch lekker bezig bent met afvinken, kijk dan ook naar de andere onderdelen bij Account: instellingen & privacy (zoals advertentiegegevens en je gegevensprivacy).

Gebruik je LinkedIn (of een ander medium) alleen in je webbrowser? Ook dan heeft het veel nut om de meldingen grotendeels uit te zetten, zodat dat rode bolletje niet steeds jouw aandacht grijpt.

Meer digitaal bewustzijn

Digitaal bewustzijn kun je beoefenen in je vrije tijd en tijdens je werk. Juist als je aan het werk bent ben je geneigd om veel kanalen te controleren op nieuwe berichten, veelal op de automatische piloot. Hoe meer je tussentijds checkt, hoe meer losse eindjes en onbeantwoorde berichten jij door de dag heen verzameld. En dit geeft stress. Wil jij meer digitaal bewustzijn in je werk en leven? Vanuit Work on Balance start ik het gesprek over digitaal bewustzijn tijdens en na het werk. Dit doe ik vanuit de theorie achter het ontstaan van digitale gewoonten en het doorbreken daarvan. Daarbij gaat het team in gesprek over bereikbaarheid, reactiviteit en de communicatiegebruiken van het team (ook bij urgente zaken). In dat gesprek ontstaat ruimte voor een nieuwe relatie met onze digitale middelen. Een relatie waarbij we weer de regie krijgen over wanneer we (niet-urgente) berichten ontvangen en daarop reageren. En waarbij er meer ruimte ontstaat voor geconcentreerd werk, diepgang in gesprekken en afschakelen.

Wil jij met jouw team aan de slag met digitaal bewustzijn? Bezoek dan www.workonbalance.nl/teamgesprekken

Niet meer langer dan je lief is op LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *